
Latem, podczas wysokich temperatur i silnego słońca, pracodawcy muszą pamiętać, aby w szczególny sposób zadbać o pracowników.
Niebezpieczna jest przede wszystkim praca wykonywana na zewnątrz. Niesprzyjające warunki pogodowe z nadmiarem promieni słonecznych oraz wysoką temperaturą mogą doprowadzić do:
- udaru słonecznego,
- udaru cieplnego,
- odwodnienia organizmu człowieka,
- oparzeń skóry.
Wszystkie te objawy zagrażają zdrowiu i życiu pracowników, w związku z czym wymagają udzielenia pomocy.
Przypominamy podstawowe zasady zwiększające poziom bezpieczeństwa w czasie upałów:
- Odwodnienie może prowadzić do zaburzenia prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Konieczne jest regularne uzupełnianie płynów, dlatego pracodawca powinien zapewnić pracownikom nieodpłatnie napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy wewnątrz budynków przekracza 28⁰C, a na otwartej przestrzeni 25⁰C. Napoje powinny być udostępnione stale, w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników. W przepisach bhp nadal brakuje określenia optymalnej czy maksymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy. Podjęto w tym zakresie inicjatywę legislacyjną, która jest w toku.
- Upał stwarza bardzo uciążliwe warunki pracy. Zbyt wysoka temperatura w miejscu pracy może prowadzić do dekoncentracji i obniżenia wydajności pracownika, a w skrajnych przypadkach nawet do omdlenia. Zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości w pomieszczeniach pracy jest możliwe między innymi dzięki zapewnieniu wentylacji i klimatyzacji. Nakłada to na pracodawcę obowiązek utrzymywania w sprawności i czystości wszelkich urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Ponadto klimatyzacja i wentylacja nie mogą powodować przeciągów ani wyziębień pomieszczeń pracy. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Okna i świetliki należy wyposażyć w zabezpieczenia chroniące przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. w rolety lub żaluzje.
- Podczas upałów pracodawcy powinni podjąć działania organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo i komfort pracownikom w miejscu pracy. Jeśli temperatury są wyjątkowo uciążliwe, pracodawca może zdecydować o skróceniu czasu pracy lub wprowadzeniu dodatkowych przerw – nie może to jednak powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia. Ponadto przy pracy na otwartej przestrzeni zaleca się zorganizowanie zacienionych i zadaszonych miejsc do odpoczynku.
Obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny ryzyka zawodowego, w której uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach. Stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego środki profilaktyczne, metody oraz organizacja pracy powinny zwiększać poziom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
Pracodawca powinien uwzględnić narażenie pracownika na promieniowanie słoneczne i zapewnić odpowiednie środki profilaktyczne, np. ochronę głowy, odzież ochronną, przez którą przenika mniej promieni słonecznych, a także środki ochrony skóry.
Zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem „Praca w wysokich i niskich temperaturach”:
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów
- Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących