Jesteś na stronie Państwowej Inspekcji Pracy

Wybierz Okręgowy Inspektorat Pracy

Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw, 24 grudnia – Wigilia Bożego Narodzenia – została ustanowiona dniem wolnym od pracy.

Od tej zasady istnieją jednak wyjątki określone w art. 6 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz w art. 151(10) Kodeksu pracy. Oznacza to, że praca w Wigilię może być wykonywana jedynie w przypadkach prawnie dozwolonych – np. w służbach ratowniczych, transporcie, gastronomii lub innych branżach, w których praca jest niezbędna ze względu na jej charakter.

Jeżeli jednak pracodawca poleci pracownikowi pracę w dniu 24 grudnia, ma obowiązek udzielić innego dnia wolnego od pracy w tym samym okresie rozliczeniowym, a jeśli nie będzie to możliwe, np. z powodu choroby pracownika – wypłacić dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w tym dniu.

W odniesieniu do niedziel handlowych – zgodnie z art. 7 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta – niedzielami handlowymi są trzy kolejne niedziele poprzedzające Wigilię Bożego Narodzenia. Po zmianach wprowadzonych ustawą z 6 grudnia 2024 r., pracownik może wykonywać pracę w handlu lub przy czynnościach związanych z handlem najwyżej w dwóch spośród tych trzech niedziel.

Za pracę w niedzielę pracodawca również musi zapewnić inny dzień wolny od pracy – w terminie 6 dni przed lub po tej niedzieli, a jeśli nie jest to możliwe – do końca okresu rozliczeniowego. Gdy i to okaże się niemożliwe, pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w niedzielę.

Chcesz się z nami skontaktować?

Szukaj

Logo PIP

Menu