
Państwowa Inspekcja Pracy od lat stara się zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy w Polsce nie tylko za pośrednictwem kontroli. Służy temu również komunikacja i promocja pozytywnych zachowań w tym zakresie, które podnoszą świadomość społeczną w kwestii bezpieczeństwa pracy i legalności zatrudnienia.
Działania te obejmowały m.in. kampanie społeczne, które tylko w 2024 roku osiągnęły ponad 7,4 miliona emisji w mediach, w tym telewizji, internecie i komunikacji miejskiej. Zostały one zaprezentowane przez Głównego Inspektora Pracy na posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej 5 maja 2025 roku.
– Dobrym przykładem jest tutaj kampania „Budowa. STOP wypadkom!”. Istotnym jej elementem były spoty telewizyjne i internetowe, które obejrzało prawie 4 miliony odbiorców YouTube i telewizji – podkreśla Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki. – Kampania ta, zainicjowana w 2022 roku, koncentrowała się na ograniczaniu wypadków w branży budowlanej. Spoty w listopadzie 2023 r. emitowano także w wielu stacjach telewizyjnych i na ekranach w autobusach komunikacji miejskiej, co zwiększyło grono odbiorców.
Inspekcja w 2024 roku zorganizowała także ponad 2,5 tys. szkoleń, webinarów, które dotarły do ponad 88 tysięcy uczestników, w tym pracodawców, pracowników, uczniów i studentów. Portal internetowy inspekcji w 2023 r. odnotował ponad 13 milionów odsłon, umożliwiając łatwy dostęp do materiałów szkoleniowych, porad prawnych i aktualnych wydarzeń branżowych.
Ponadto inspekcja aktywnie korzystała w tym czasie z mediów społecznościowych, takich jak YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn oraz X (dawniej Twitter),przez co dotarła do milionów odbiorców.
– Organizujemy liczne konkursy i debaty, angażując młodzież i lokalną społeczność w dialog na temat bezpieczeństwa i legalnego zatrudnienia. Konkurs filmowy „Legitna praca w oku kamery” oraz interdyscyplinarne konkursy wiedzy przyczyniają się do kształtowania postaw prospołecznych i promowania kultury bezpieczeństwa – podkreśla szef Inspekcji.
Na szczególną uwagę zasługuje projekt „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”, który poprzez webinaria i materiały multimedialne ma podnosić kompetencje pracodawców i pracowników w zakresie radzenia sobie z obciążeniami psychospołecznymi.
– Państwowa Inspekcja Pracy konsekwentnie rozwija promocję zagadnień ochrony pracy. Efekty tych działań, potwierdzone przez liczbę odbiorców, zasięgi kampanii i zaangażowanie społeczne, świadczą o wysokiej ich skuteczności. Działania te nie tylko zwiększają świadomość społeczną, ale również przyczyniają się do realnej poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa w Polsce – powiedział Główny Inspektor Pracy.