• RSS
  • Wersja tekstowa
17.09.2020

Wystawa „Razem, choć na dystans”

Prace finalistów 29. edycji konkursu na plakat bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Biozagrożenia dzisiaj”, organizowanego przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, można oglądać na 23 przystankach komunikacji miejskiej i słupach reklamowych AMS w Warszawie. Jednym z patronów wystawy jest Główny Inspektor Pracy.

 

Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy organizuje konkurs na plakat bezpieczeństwa pracy przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi i Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie od 1997 roku. Każda edycja konkursu na plakat kończy się wystawą pokonkursową, prezentowaną w siedzibie Instytutu, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a także na terenie przedsiębiorstw i instytucji współpracujących z Instytutem.

– Od lat przykładamy starań, aby zapewniać naszym plakatom jak najszerszy odbiór społeczny. W dotychczasowej historii konkursu były one prezentowane między innymi w Muzeum Plakatu w Wilanowie, na ulicznych wystawach na Krakowskim Przedmieściu oraz w Parku Dreszera w Warszawie. Jednak wydarzeniem bez precedensu jest możliwość wyjścia z pracami do tak szerokiej publiczności i pokazania ich w najbardziej uczęszczanych rejonach Warszawy. Pozwolić im realizować cel, dla jakiego zostały stworzone, czyli mówić, zwracać uwagę, ostrzegać, przypominać – mówi Agnieszka Szczygielska, kurator konkursu.

Wystawa wpisuje się w jubileusz 70-lecia działalności Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego. Jej celem jest przede wszystkim uwrażliwienie społeczeństwa na konieczność zachowywania zasad bezpieczeństwa związanych przeciwdziałaniem narażeniu na wirusa SARS-CoV-2 w miejscu pracy oraz w życiu codziennym.

– Temat tegorocznego konkursu dotyczył zjawiska dramatycznie dotykającego każdego z nas tu i teraz. Mógł przytłoczyć uczestników i skierować ich poszukiwania w bardzo ponure obszary wyobraźni. Tymczasem nagrodzone prace cechuje to, co zawsze wyróżniało polski plakat: lekkość i polot, dowcip i inteligencja, wyobraźnia i wysoki poziom graficzny. I to niezależnie, czy mamy do czynienia z plakatami czysto instruktażowymi, czy też ujmującymi temat z bardziej ogólnego punktu widzenia – skomentował prace konkursowe Zdzisław Schubert, członek jury konkursowego, kurator-senior Galerii Plakatu w Poznaniu.

I nagrodę w tegorocznej edycji konkursu otrzymał Eugeniusz Skorwider, dwie równorzędne II nagrody otrzymali: Przemysław Paliwoda i Antonina Jasztal.

 

Nagrodzone prace: projekt Eugeniusza Skorwidera (z prawej) przedstawia schemat pracy zdalnej: klawiatura komputera i dłonie w rękawiczkach;  projekt Przemysława Paliwody (z lewej) pokazuje króla w koronie i z maseczką na twarzy

Wystawę pt. „Razem, choć na dystans” można oglądać na ulicach Warszawy do 30 września 2020 r. Cała wystawa pokonkursowa pn. „Biozagrożenia dzisiaj” będzie dostępna już od początku października 2020 r. w siedzibie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie (ul. Czerniakowska 16, Warszawa, godz. 8.00-16.00) – wstęp wolny.

Plakat promujący wystawę pokonkursową (z lewej); nagrodzona praca Antoniny Jasztal (z prawej) pokazuje rząd postaci zagrożonych zakażeniem wirusem

Wystawie patronują: Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Cyfryzacji oraz Główny Inspektor Pracy.