Jesteś na stronie Państwowej Inspekcji Pracy

Wybierz Okręgowy Inspektorat Pracy

Dodano: 5 marca 2024
4:15 minut
Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko (w środku) , zastępcy Głównego Inspektora Pracy: Małgorzata Dziemińska i Jarosław Leśniewski oraz dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji Artur Sobota

Kluczem do skutecznej promocji zagadnień ochrony pracy jest dotarcie z przekazem do adresatów, którzy pochodzą z różnych grup, pracują w różnych branżach, mają odmienne doświadczenia życiowe i zawodowe, a także wiedzę na temat przepisów i zasad prawa oraz bezpieczeństwa pracy – mówiła na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.

Sejmowa Rada Ochrony Pracy obradowała 5 marca 2024 roku, pod przewodnictwem Janusza Śniadka. W pierwszej części zebrani przyjęli stanowisko Rady opracowane na podstawie trzech tematów prezentowanych podczas poprzedniego posiedzenia: „Wyniki działań kontrolnych prowadzonych przez PIP w świetle strategii kontroli zagrożeń chemicznymi czynnikami środowiska pracy”; „Substancje reprotoksyczne w środowisku pracy w świetle przepisów prawnych” oraz „Substancje reprotoksyczne, nowe wyzwania w środowisku pracy”.

Drugą część poświęcono w całości omówieniu tematu „Nowoczesne metody popularyzacji zagadnień ochrony pracy”. Kolejno swoje prezentacje przedstawiali Państwowa Inspekcja Pracy, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2007 r. Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Katarzyna Łażewska-Hrycko podkreśliła, że ustawa nakłada na urząd również szereg zadań pozakontrolnych zmierzających do zapobiegania i ograniczania zagrożeń w środowisku pracy. Są to między innymi: badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, inicjowanie przedsięwzięć w obszarze ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym, udzielanie porad służących ograniczaniu zagrożeń życia i zdrowia pracowników, a także w zakresie przestrzegania prawa pracy. Jednym z ważniejszych obszarów działalności pozakontrolnej są działania prewencyjne i promocyjne zmierzające do zapewnienia przestrzegania prawa i bezpieczeństwa pracy.

– Działania, które podejmujemy w tym zakresie, to nie tylko ustawowy obowiązek, ale nasze głębokie przekonanie, że znaczącej poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy nie da się osiągnąć jedynie kontrolami, którymi rokrocznie obejmujemy ok. 60 tys. podmiotów. Do wdrażania wysokich standardów w zakresie przestrzegania przepisów prawa i bezpieczeństwa pracy oraz legalności zatrudnienia, a także budowania u pracowników pozytywnych wzorców zachowań w obszarze bezpieczeństwa niezbędne jest dotarcie do szerszej grupy pracodawców, przedsiębiorców, pracowników, przedstawicieli służby bhp, rolników oraz młodych ludzi dopiero wchodzących na rynek pracy – mówiła szefowa inspekcji pracy.

Szczegóły tej działalności urzędu przybliżył zebranym dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji Artur Sobota.

Zgodnie z przyjętą przez inspekcję definicją prewencja w obszarze ochrony pracy oznacza kształtowanie kultury bezpieczeństwa i praworządności w stosunkach pracy nie tylko poprzez nadzór, lecz także przez różnego rodzaju formy komunikacji społecznej, budowanie zaangażowania środowisk pracodawców, pracowników i partnerów społecznych w rozwiązywanie problemów bezpieczeństwa i ochrony pracy.

W przedstawionym materiale dyrektor Sobota obszernie omówił nowoczesne metody popularyzacji zagadnień związanych z ochroną pracy w kontekście różnorodnych działań prewencyjno-promocyjnych realizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy. Tradycyjne metody, takie jak szkolenia, ulotki czy spotkania, nadal pełnią istotną rolę, ale nowoczesne technologie oferują nowe możliwości szerokiego i szybkiego dotarcia do pracodawców oraz pracowników w skuteczny i angażujący sposób. Warto korzystać z różnych sposobów przekazywania i promocji wiedzy, które przede wszystkim powinny być dopasowane do grup docelowych i przekazywanej tematyki.

W zależności od potrzeb PIP łączy tradycyjne metody z nowoczesnymi, szczególnie że obecnie obserwujemy przenikanie świata wirtualnego do naszego życia. Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń urzędu, warto budować przekaz na podstawie analiz grup docelowych, z wykorzystaniem Internetu, mediów społecznościowych, podcastów oraz współpracy z influencerami. Te narzędzia pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców i dostosowanie treści do ich potrzeb, a także zapewniają interaktywność i ich zaangażowanie.

– Niezwykle ważne jest dla nas przekonanie pracodawców i pracowników o tym, że przestrzeganie przepisów prawa pracy ma sens. Nie chcemy, żeby uważali je za niepotrzebne, powodujące zbędne formalności. W związku z tym, że ich respektowanie może się wiązać z zachowaniem zdrowia, a nawet życia pracowników, w naszych przekazach odwołujemy się nie tylko do argumentów racjonalnych, lecz także do emocji – podkreślił dyrektor Sobota.

Sukcesy takie, jak kampania „Budowa. Stop wypadkom” i „Legitna praca” czy nowy portal Państwowej Inspekcji Pracy, pokazały, że nowoczesne metody są skuteczne w zwiększaniu świadomości przepisów prawa pracy i promowaniu bezpiecznych praktyk w miejscu pracy w przystępny dla odbiorców sposób.

W obradach Rady Ochrony Pracy ze strony Państwowej Inspekcji Pracy uczestniczyli także zastępcy Głównego Inspektora Pracy: Małgorzata Dziemińska i Jarosław Leśniewski.

Zobacz magazyn Inspektor Pracy

Zobacz również

Szukaj

Logo PIP

Menu